onsdag 21 april 2010

Vinjournalistik, vinimportörer och SB

Systembolagets VM i bag-in-box

Året är 2010 och det finns butiker som satsar på hyllmeter efter hyllmeter med bag-in-box viner. Jag har svårt att förstå hur man kan överhuvudtaget säga att man värnar om folkhälsa när man som butik säljer långt över femtio procent boxviner. Jag är dock inte motståndare mot plastpåsar med vin och skall erkänna att är det sommar och varmt så kan jag även köpa en box för att ta med ut i skärgården, men denna enorma mängd (nästan 200 boxar i sortimentet)

Varför ägnar sig också många vinjournalister till att kalla viner som kostar 49 kronor för fynd och frågan är om det är innehållet och kvalitén på vinet som är ett fynd eller att man kommer få en jäkla bra baksmälla för 49 riksdaler.


Sortimentsprovningen och journalister

I helgen hade handlavin.se sortimentsprovning och trots mailande till många av landets tidningar så fick vi endast svar av Jens Dolk på SvD.se (som tyvärr var upptagen) Joel Linderoth på alltommat/vinvin.se och BKWine. Vi fick även svar från en person på tidningen Livets Goda trots ett tiotal utskick till olika personer på tidningen.

Det man kan fråga sig är om många vinjournalister har en rädsla att inte längre bli inbjudna på storstilade middagar och provningar av landets vinimportörer eller att Systembolaget skulle vända dem ryggen?

Vinimportören – vinjournalistens bästa vän?

Det är allmänt känt att vinimportörer bjuder in till specialprovningar och det händer att det är fina kockar som gör maten och ibland bjuds det även på lite för mycket vin. Vad skulle hända om vinjournalisten sedan skulle börja skriva dåligt om företagets viner? Kommer han/hon bli inbjuden igen eller kommer importörerna titta snett på denna journalist?

Nästa gång du läser en vinspalt i en tidning, ber jag dig att också tänka på vinannonserna runt omkring artikeln och vad vinimportörerna har för maktposition mot den som skriver artikeln/tidningen.


Vi är en mycket liten aktör, men det finns en stor aktör på marknaden (AWC) som också verkar ha en stor passion för vinet. Inte ens denna aktör verkar vinjournalister eller andra journalister bry sig om trots att deras försäljning är så hög så det borde kännas intressant.

Hur kan det komma sig att vinsortimentet enligt en del vinjournalister är så intressant på Systembolaget men inte från oss aktörer som säljer vin lagligt på nätet inklusive skatter.

En frilansande vinjournalist skrev på sin blogg en liten notis om oss när vi startade, att vi hade ett litet utbud och hade okända producenter för henne. När vingårdarna Gobelsburg, Gsellmann & Hans, Bründlmayer, Rabl, Kracher, Loimer etc lanserades på Systembolaget, kände då alla landets vinjournalister till dessa producenter så bra om ni aldrig provar något nytt?

Skall vi vinbutiker på nätet bara välja viner som redan finns på Systembolaget? Vad är då meningen med oss som butik om vi har samma viner som Europas största butik av dussinviner.

Avslutad prenumeration

Jag valde faktiskt för några veckor sedan att avsluta min prenumeration på en av Sveriges äldre vintidningar då denna tidning valt att kritisera Systembolaget ganska mycket under årens lopp men aldrig vågar skriva om oss aktörer som säljer vin lagligt på nätet. Vi aktörer som i många fall erbjuder viner som aldrig annars skulle blivit kända i Sverige eller har för liten kvantitet att finnas på Systembolagets 420 butiker och sedan bli kallade för fynd om vi är tillräckligt billiga med vinet.

Systembolagets fantastiska sortiment

I skrivande stund så finns det på Systembolagets ordinarie sortiment fyra röda viner från Österrike. Men det som är intressant är att när man kallar lagerstatus på dessa viner som är i prisklassen 85-1452 kronor så är det bara tre viner som finns någonstans överhuvudtaget och det ena vinet finns det 2 flaskor av på Regeringsgatan i Stockholm, det andra vinet kan du få tag på en flaska av i Malmö och det tredje vinet finns det tydligen 34 buteljer av på Regeringsgatan.


Handlavin.se har 23 röda viner för närvarande i sortimentet och det kommer fler producenter hela tiden i vårt sortiment.

Systembolaget och mutaffärer

Något jag nästa gång kommer ta upp när min tid räcker till är Systembolagets inköpsprocesser och hur vinet hamnar på hyllan. Jag kommer även ta upp en del kring inköpen som jag kan anse är som uppbyggt för mutskandaler även i framtiden inom SB.


Vad gör Systembolaget för att få människor att bry sig mer om innehållet än att man skall trycka i sig en 3-liters påse och sedan kanske få en annan påse med dropp i armvecket efter för hög konsumtion under för lång tid/många år? Varför går ett icke vinstdrivande företag med nästan 1 miljard i vinst?

Vi butiker på nätet

Jag tror att vi och även andra butiker på nätet har en stor passion för att förmedla goda kvalitetsviner. Frågan är finns den passionen även i ett statligt företag där du fått en grön skjorta och byråkratin och vinstintresset är det viktigaste i slutändan och detta är helt min egna tolkning.

Systembolaget är fortfarande billigast om du vill bli onykter och detta är något vi inte tänker ändra på. Vi arbetar för en mer civiliserad dryckeskultur där man skall lära sig att uppskatta innehållet mer!

Jag har arbetat mycket med journalister tidigare i mitt liv. Det finns två saker som man ogillar att kritisera och det är vårt kära alkoholmonopol samt spelmonopol i landet. Personligen tycker jag att vi har en skrämmande dålig journalistik i Sverige och att det handlar mest om att smutskasta och aldrig publicera all fakta utan bara låta oss höra den enas sida. Denna i mina ögon dåliga journalistik har även smittat av sig på morgontidningarna mer och mer och smyger sig in bland de övriga artiklarna.

Om ni tycker att det är för mycket omyndighetsförklarande mot vuxna människor i Sverige så är mitt råd att stödja någon av de seriösa aktörerna på nätet som säljer viner. Jag tror att det är en del av deras passion och att passion är så mycket bättre än byråkrati.


Peder Molin
Supportansvarig Handlavin.se

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Peder

    Stöder till fullo det du gör, strålande blogginlägg som belyser många av problemen inom svensk vinkultur, vinjournalistik och bag in box-missbruk. På grund av just det snevridna i att man inte kan säga sig värna om folkhälsan om 60% av försäljningen kommer från bag in box och tetravin, har vi på Australian Wine Club startat kampanjen CHANGE LÅDVIN 2010 (www.lådvin.se). Med glimten i ögat men med det allvarliga budskapet vill vi ta debatt om bag in boxen och värna om folkhälsa och en vettig vinkultur. Fram för bättre vin och mindre mängder - bottles in box!

    MVH Lina Hansson
    Webbredaktör
    Australian Wine Club

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om mycket i ditt inlägg, exempelvis sambandet mellan reportage, annonser och testbetyg i de fina vinmagasinen.
    Men förväntar du dig att vinjournalisterna själva ska köpa en flaska vardera av hela ditt sortiment och sedan skriva recensioner?
    Eller har de tackat nej när du bjudit in dem till provningar där du informerar om sortimentet och låter dem smaka på vinerna?
    Det spelar ingen roll om det är böcker, spel, musik eller vin. Redaktionerna skriver om det som leverantörerna skickar till dem. Inte står de ute i bokhandeln och köper in alla nya böcker för att få något att skriva om.

    SvaraRadera
  4. Hej Lina,

    Tack för din kommentar här på bloggen och det glädjer mig att ni stödjer vårt inlägg. Vi uppskattar AWC väldigt mycket och det ni gjort för dryckesvärlden i Sverige. Vi önskar alla på Australian Wine Club en riktigt trevlig Valborg.

    Med vänliga hälsningar

    Peder Molin
    Supportansvarig Handlavin.se
    070-595 7713

    SvaraRadera