Det finns fortfarande en stor osäkerhet hos många konsumenter om vilka regler som gäller. Nu har ett antal leverantörer som säljer vin på nätet med möjlighet till hemleverans bilat nätvinhandlarnas branschorganisation.
Regeringen har tillsatt en utredning om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker med mera och kommer presenteras den 1 juli av lagman Göran Lundahl.
Genom bildandet av den nya organisationen räknar man med att det kommer bli enklare att kunna förhålla sig till utredningsresultat beträffande bland annat tillsynen av e-handel, hemleverans till konsumenter bör bedrivas och om att ålderskontrollen behöver säkerställas.
Branschorganisationen blir även en viktig röst i arbetet med att få myndigheter att ta itu med oseriösa aktörer som snedvrider konkurrensen.
Man räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet och detta inkluderat Systembolaget i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation. Detta kommer att krävas för att betraktas som seriös, säger Ole Nielsen, ordförande för branschorganisationen som även är VD för Winefinder.
Genom organisationen vill man även bidra till nyanseringen av den massmediala bilden av nätvinhandel som satte fart när Systembolaget i slutet av 2012 själva valde att bli nätvinhandlare med hemleverans.
Organisationen är endast öppen för vinhandlare med tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner. Genom sitt medlemskap så förbinder man sig även till att följa föreningens medlemskrav krav hur man sköter marknadsföring och att fokus är på kvalitetsviner samt nograna ålderskontroller. Den som ej lever upp till de gemensamma kraven riskera ytterst att uteslutas.
Medlemmar från starten i vinhandlarnas branschorganisation är följande företag:
Handlavin.se, Vinoteket, Ewine, Italienska Magasine, Idala Gård Vinhandel, California Wine Club, Xwine, Franska Vinlistan, Invinitum, Kvalitetsvin, Champagneliv samt Iberian Wine Club.
Tillsammans står medlemmarna för cirka 0,7 procent av allt vin som köps av svenska privatpersoner beräknat på en total omsättning/värde av 140 MKR.
Mer information: Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas Branschorganisation, 0709-43 34 38.
Regeringens utredning: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/192750
Pressmeddelandet finns även i sin helhet på:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/winefinder_ab/pressrelease/view/vinhandlare-paa-naetet-moeter-utredning-med-branschorganisation-870738
Med vänliga hälsningar
Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713
Tidningar etc. som skrivit om bildandet av nätvinhandlarnas:
http://hd.se/ekonomi/2013/05/28/svenska-folket-kommer-inte-dricka/
http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/05/28/nathandlarna-utmanar-monopolet-pa-allvar/
Regeringen har tillsatt en utredning om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker med mera och kommer presenteras den 1 juli av lagman Göran Lundahl.
Genom bildandet av den nya organisationen räknar man med att det kommer bli enklare att kunna förhålla sig till utredningsresultat beträffande bland annat tillsynen av e-handel, hemleverans till konsumenter bör bedrivas och om att ålderskontrollen behöver säkerställas.
Branschorganisationen blir även en viktig röst i arbetet med att få myndigheter att ta itu med oseriösa aktörer som snedvrider konkurrensen.
Man räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet och detta inkluderat Systembolaget i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation. Detta kommer att krävas för att betraktas som seriös, säger Ole Nielsen, ordförande för branschorganisationen som även är VD för Winefinder.
Genom organisationen vill man även bidra till nyanseringen av den massmediala bilden av nätvinhandel som satte fart när Systembolaget i slutet av 2012 själva valde att bli nätvinhandlare med hemleverans.
Organisationen är endast öppen för vinhandlare med tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner. Genom sitt medlemskap så förbinder man sig även till att följa föreningens medlemskrav krav hur man sköter marknadsföring och att fokus är på kvalitetsviner samt nograna ålderskontroller. Den som ej lever upp till de gemensamma kraven riskera ytterst att uteslutas.
Medlemmar från starten i vinhandlarnas branschorganisation är följande företag:
Handlavin.se, Vinoteket, Ewine, Italienska Magasine, Idala Gård Vinhandel, California Wine Club, Xwine, Franska Vinlistan, Invinitum, Kvalitetsvin, Champagneliv samt Iberian Wine Club.
Tillsammans står medlemmarna för cirka 0,7 procent av allt vin som köps av svenska privatpersoner beräknat på en total omsättning/värde av 140 MKR.
Mer information: Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas Branschorganisation, 0709-43 34 38.
Regeringens utredning: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/192750
Pressmeddelandet finns även i sin helhet på:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/winefinder_ab/pressrelease/view/vinhandlare-paa-naetet-moeter-utredning-med-branschorganisation-870738
Med vänliga hälsningar
Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713
Tidningar etc. som skrivit om bildandet av nätvinhandlarnas:
http://hd.se/ekonomi/2013/05/28/svenska-folket-kommer-inte-dricka/
http://hd.se/mat/uppkorkat/2013/05/28/nathandlarna-utmanar-monopolet-pa-allvar/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar