torsdag 24 november 2011

Lammytterfile med potatisgratäng

Det finns stunder då man måste fira! I afton unnade jag mig en trevlig afton eftersom vi fått mycket bra uppmärksamhet på sistone och fick samtligt möjlighet att prova Artisan Sankt Laurent med lite Lammytterfilé.

Det blev först att sätta igång med en gratäng. Men för att det skulle räcka så gjorde jag två formar.



Inget märkvärdig utan gratängen bestod av en jäkla massa riven ost, där jag bland annat hade även Västerbotten ost för att få lite mer smak från osten. 5 deciliter matlagningsgrädde (15 %), vitlök, kryddor. Eftersom jag inte brukar förkoka potatisen som många envisas med så blev det närmare en timme i min gasugn på 225 grader.


Lammytterfilén kryddades bara lite lätt med salt och peppar och sedan in i ugnen på 125 grader tills temperaturen låg på runt 60 grader. Efter att lammet var färdigt så körde jag bara in den i folie och krydda lite extra med salt, peppar och även rosmarin.

Under tiden så tillverkades en liten klassisk sallad med lite balsamic glaze för att det är så gott och skapar en liten touch av design trots att man är långt ifrån en kock. 



Eftersom vi på handlavin.se alltid tänker på folkhälsan till skillnad mot många fysiska butiker och organisationer så valde vi ett vin på flaska. Det blev en Artisan Sankt Laurent för 125:-



Resultatet var oerhört gott och den här rätten skall läggas på minnet! Jag hoppas att komma med fler recept innan jul, men annars kommer det bli mycket i samband med julen. Eftersom man under julen kan koppla av ifrån allt arbete och i stället njuta av goda viner under helgdagarna.

Skål eller Prost som dom säger i Österrike

Handlavin.se - om du vill köpa vin på nätet  - inklusive svensk alkoholskatt och svensk moms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar