tisdag 16 oktober 2012

Ungersk vinprovning



Jag var häromdagen på en vinprovning med ungerska viner som arrangerades på deras ambassad.

Eftersom Ungern ligger nära Österrike och för att jag i Sverige genom beställningssortimentet tidigare har köpt riktiga besvikelser från Ungern så behövde jag lite kontraster till detta. Sammanlagt var det cirka 20 producenter och kvalitet var däremot varierande. Men kanske du har köpt något tråkig box eller råkat ut för det tråkiga sortimentet av Ungeska viner som finns i Sverige.  

Slutsatsen är att det finns riktigt trevliga viner från Ungern och under denna provning så var det ändå bara ett fåtal producenter.

Janus 

En av vingårdarna är Janus och ligger cirka 20 mil från Gols i Österrike där vi har vårt varulager och är en liten vingård med 12 hektar och två av vinerna fann jag lite intressanta härifrån och det var bland annat en Pinot Noir som var kryddig och svulstig från årgång 2008 samt en Cabernet Franc från samma år. http://janusbor.hu/index-en.html



Det andra bordet som jag fastnade hos var EvoWine som delvis har en svensk delägare Thomas Frang och man hade ett vin som är döpt efter en mycket känd travhäst i Ungern som heter "Overdose" och var ett trevligt vin jag vet att många provade för cirka en månad sedan på vinweetupsthlm.
Här skådas de läckra kartongerna med vinet "Overdose" bakom flaskorna.


Deras hemsida är dock bara på Ungerska och hade varit trevligt med en internationell hemsida  Evowine ligger cirka 30 mil och nästan 4 timmars bilkörning från vårt lager i Österrike och ligger närmare Rumänien och Ukraina. http://www.evowine.com/


Furmint längst till höger


Självklart fanns det många Furmint på denna provning och i mycket varierande tappning, denna på bilden (längst till höger) höll hyfsade mått.Furmint är för övrigt känns att vara en av drusorterna bakom de kända Tokaj vinerna.


ABBEY WINERY PANNONHALMA  

Jag hamnade sedan nästan hos en granne (Abbey Winery) med cirka 9 mil från vårt varulager och kanske en timmes bilkörning. Det verkar vara ett fantastiskt kloster som har både restauranger, hotell och cirka 50 hektar vingård. Deras representant kände till så gott som alla våra vingårdar och hade även träffat många av dem under samarbeten med bland annat en och sedan genom sina egna flitiga besök i Burgenland.
ABBEY WINERY PANNONHALMA  


Här fick jag börja med en Sauvignon Blanc först och den upplevs som lite fruktigare än dom i Österrike men sedan blev det en underbart torr Gewürztraminer som var riktigt bra och jag provade även en Rheinriesling.  När det gäller de röda vinerna så var det en ren Pinot Noir samt en Cuvée och båda var riktigt bra enligt min åsikt med en fin kryddighet samtidigt som den hade typiska Pinot toner.

Denna vingård verkar även vara värt ett besök för att bara bo, äta gott, dricka och njuta av lite exklusivt klosterliv. http://www.apatsagipinceszet.hu/index_e.html

Det bjöds på en Tokaj bland annat med cirka 400 gram restsocker. Galet mycket men läcker med en syra på nästa 20 som jag förstod av den knaggliga engelskan. Kanske dock lite svårkombinerat med något?


Jag avslutade dagens vinprovning med lite Tokajer som lätt fylla munnen och en del var riktigt bra. Jag är däremot bortskämd med mikroklimatet runt Neusiedlersee sjön som bara ligger 10 minuter från vårt lager och som brukar ge mig Botrytis (Ädelröda) upplevelser.

Tack till Ungerska Ambassaden och Nordic Wine Institute för en spännande provning. 

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar