torsdag 8 augusti 2013

Wien 1080 - Distrikt 8

Distrikt 8 i Wien där jag även bor denna gång under min språkresa är en lugn och trevlig stadsdel. Området heter Josefstadt och jag brukar åka med tunnelbanan Linje U2 som tar mig till rådhuset.


Rådhuset - Rathus Linje U2 som är min T-bane station.

Josefstadt är enligt Wikipedia det minsta distriktet i Wien och har en befolkning på strax över 22 000 invånare.

Stadsdelen har mycket studenter samt är ett mellanklass område. Det känns som en lugn och trygg stadsdel som man kan vandra runt i sent på kvällarna utan att vara orolig. Det känns som att restaurangerna i området inte är lika turistliga som i absolut innersta Wien. Många jag har pratat med är oftast måttligt fascinerade över restaurangerna i Wien, men det visar sig oftast att dessa turister har hållit sig i de stora turistområdena. Wien bjuder på fantastiskt god mat och restaurangpriser på vin som man bara kan drömma om i Sverige.

Strozzi Café med de röda parasollerna från mitt fönster.


Mitt egna lilla vattenhål som jag till och med ser från boendet är Strozzi Café på Strozzigasse 24, 1080 Wien. Maten är inget exceptionellt men det är en trevlig uteservering och en Spritze (vin+sodavatten som blandas) kostar 2,40 euro (cirka 22 kronor).  Deras hemsida finner man på: http://www.strozzi.at/

Distrikt 8 är ett område jag kan rekommendera för boende och som bara ligger 3 stationer från Karlzplats. Mitt egna boende här är däremot en skamfläck eftersom det är ett studentboende som sett sina bästa dagar med delat kök och toalett i korridoren.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713

1 kommentar:

  1. Visst är Josefstadt ett trevligt område, speciellt Strozzigasse där jag är uppväxt på nummer 14-16. Cafe´Strozzihof var mitt stamlokus.

    SvaraRadera