tisdag 20 augusti 2013

Wien 1190 - Distrikt 19 Döbling

Döbling är 19:e distriktet i Wien och här bor man om som bofast i vackra villor om man har en stor plånbok. Invånarantalet är runt 69.000 invånare i detta distrikt och här finner man många vackra platser.

En av mina kunder i butiken rekommendera mig att ta bussen ända upp till Kahlenberg . Buss 38A från station Heiligenstadt U4 tar dig till denna vackra plats och hon skriver följande bland annat:

"Njut av den strålande utsikten och vandra ner mellan vinbergen"

Vacker utsikt från Kahlenberg

Kyrkan i Kahlenberg


Själv gjorde jag det enkelt för mig och hade med mig min mycket goda vän och skickliga vinmakare Franz Schneider från Artisan Wines. Vi hade bilen med oss, men det är en mycket vacker utsikt här uppe och på vägen ner så finner du Grinzing som bjuder på Heurigen efter Heurigen. Man bör däremot tänka på att det är väldigt besökt av turister och det är långt ifrån alla ställen som är något i matväg som sticker ut något extra.

Peder Molin, Handlavin.se på utflykt till Kahlenberg. Fotograf: Franz Schneider, Artisan Wines.


Själv brukar jag alltid en gång om året hamna på Heurigen Figls i 19:e distriktet och området Grinzing och det är kommersiellt, men jag har alltid varit nöjd med maten och restaurang delen inomhus är modern om vädret inte tillåter att sitta ute och trädgården är fantastisk. 



Varmrätterna ligger på mellan 10-16 euro. Kalvschnitzel lite dyrare med 19 euro och sedan pepparstek och biffstek för cirka 23 euro, men varför äta en biffstek i denna underbara miljö?
 

Viner från cirka 3,80 per glas, Beerenauslese från 1981 för runt 60 euro (halvflaska)

Efterrätter från 5-7 euro och jag brukar aldrig känna mig överdrivet ruinerad här om man jämför med en Stockholmskrog. 

Figls finner du på: http://www.figls.at/de/kontakt.html  ,Grinzinger Straße 55, 1190 Wien
 


Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713


Ett litet varningens finger även till att besöka Heurigen Mayer som många gör misstaget att besöka på
Pfarrplatz 2 i Grinzing. Det är säkert inget fel på maten och vinerna är helt fantastiska från denna vingård, men vinet finns att köpa hos Wein & Co i Wien. Jag har fått många rapporter av flera personer som besökt denna Heurigen och jag har sett det med egna ögon att man har en totalt inkompetent personal som antingen ställer till det under middagen eller gör din betalning till en långdragen process pga dåligt utbildad personal och kundmedvetenhet. Själv tog det cirka 10 minuter för mig att betala för 2 glas vin och en flaska vin trots att jag stod bredvid personalen då man inte viste hur man hanterar betalterminalen etc. Det slutade med att jag fick göra betalningen dubbelt eftersom allt gick fel under tiden restaurangens chef stod bredvid och inte grep in och vi väntade på att få åka vidare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar