tisdag 11 mars 2014

4 mars Alexander Koppitsch

Vingården Alex Koppitsch var egentligen mitt ända besök under tisdagen. Min resa från Steiermark till Burgenland började vid cirka 10.00 med en huvudvärk som hette duga efter att dagen innan ha haft en dag på cirka 20 timmar. Resan till Burgenland gick på cirka 2 timmar (knappt 20 mil) och jag åkte direkt till den biodynamiska vingården. Alexander började studera vin vid 15-års ålder och har 7 års utbildning bakom sig och arbetade under många år som anställd som källarmästare hos den biodynamiska vingården Pittnauer.

Det som gör Alexander så unik med sina viner är att samtliga viner får jäsa helt spontant utan köpt jäst och med minimal svavling som först görs när buteljering sker, så inget svavel på faten här.

Förrutom vin så har vi två stora saker gemensamt. Alexander är mycket förtjust i rock-bandet Nine Inch Nails och favoritfilmen är Apocalypse Now som han ser om varje månad när han behöver koppla av. 

Inget tjusigt vinotek här utan provningarna av vinerna sker i köket hos Alex och hans fru Maria och stämningen är mycket gemytlig hos denna vingård.

Här sitter man och provar viner under tiden barnen älskar att sitta i pappas knä och den här krabaten får man passa sig för eftersom han älskar att leka med flaskor men föredrar däremot välling dryckesmässigt.

Lite alternativa metoder som är mycket kontroversiella i Sverige och som många anser vara hokus-pokus. Alex skäms inte däremot över att vara en biodynamisk vingård och visar upp i handen ett kisel extrakt som man sprider ut i vingården (cirka en tesked per år). Vad jag gillar med vingården är att man hela tiden tänker extremt mycket på naturen och ni anar inte vilken blick Alexander har när han ser en traktor med besprutning passerar honom när det blåser för mycket i vingårdarna.

Humuspreparat som planteras i kohorn och grävs ner årligen. Preparatet är gjort av kogödsel. Om det fungerar eller inte tänker jag inte spekulera i, men jag gillar personligen däremot vingårdar som tänker på miljön och ibland måste man tro på något för att lyckas med att vara unik och det är Koppitsch med sina viner.

Born to Rock. Skön Wunderbaum i bilen hos Alex när han visar mig runt i sina vingårdar.






På hotellet i Frauenkirchen som jag anländer till först klockan 21.00 på kvällen så möts jag av i en monter vinet "The Artisan" från Artisan Wines som vi säljer i butiken. Jag frågar sedan vad en flaska kostar i restaurangen och 60 euro för en helflaska. Så det är betydligt mycket billigare att beställa in en flaska vin på en krog i Österrike än här i Sverige där man blir ruinerad bara genom ett billigt bordsvin.

Följ med inom kort med summeringen av vinresan till Österrike och dag 3 och 4 där jag besöker Golser Wein, Gsellmann & Andreas samt inte minst Artisan Wines och Franz Schneider som många av våra kunder träffat när han besökt Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar